9 måneders kostplan

30. november 2006

Alder:
9 mdr.

9 måneders kostplan

Hej Helen

Omkring Karla på snart 9 ½ måned, så synes jeg hun er svær at finde ud af rent kostmæssigt.

Flaske:

Hun får let forstoppelse (har haft en lille udposning og revne i endetarmen pga. forstoppelse igennem længere tid, men den er næsten væk nu) og har haft perioder, hvor hun ikke har ville have flasken. Derfor har vi insisteret på at få flaske i hende morgen og eftermiddag. Flasken er nu gået godt i en lang periode, og jeg tænker nu pga. hendes alder, om det ikke er ved at være på tide at stoppe med den om eftermiddagen, og så fortsætte med den om morgenen?

Hun drikker fint vand af kop som hun tydeligt foretrækker frem for mælk af kop og hun kan sagtens drikke 100 ml vand af kop til maden.

Mad:

Karla virker fint nysgerrig på mad. Hun er interesseret i at smage alt og langer ud efter alt. Problemet er at hun spytter det meste ud igen. Rugbrødshapsere af blødt brød med smørbart pålæg, spiser hun kun 5 stykker (hvis jeg er heldig) og resten bliver spyttet ud. Det samme med ærter, majs og kogt gulerod. Pasta og ris vil hun ikke have, så jeg føler i det hele taget, det er svært at få hende til at spise, det samme som vi gør.

Når jeg kigger på hende, kan hun sagtens tygge selvom hun kun har en lille tand. Hun elsker skinketern, tomat, og grød.
Jeg laver aldrig andet mad til hende, for hun skal lære at spise det vi gør. Det undrer mig, at når hun får sin eftermiddagsflaske mellem kl. 15-16, at hun så spytter halvdelen af maden ud igen ved aftensmad ved 18.30 tiden. Det er som om, det bare er smagsprøver (som hun elsker at putte i munden) for hende, som bliver spyttet ud igen. ...

Annonce

...

Det "sjove" er at hun har udviklet en "taktik". Når hun tilbydes en hapser af noget, åbner hun ikke munden, men hun strammer læberne en anelse sammen, og føler med læberne uden at åbne munden helt, om hun TROR det er noget hun kan lide, og hvis hun TROR det, så åbner hun den helt....

Jeg er i tvivl om, hun skal tilbydes grønsagsmos ved siden af det hun får fra vores mad som vi af og til gør, men det gider hun faktisk heller ikke rigtig, da hun nærmest kun vil spise det finblendet og heller ikke engang det gider hun. Min kære husbond, mener at det er fordi hun ikke er sulten nok, for han har oplevet at hun har spist groftmoset mad, hvor hun var meget sulten.

Men hun er jo for stor til moset mad, og skal i det hele taget vel, have sin mad i bidder og hapsere frem for mos?

Og ud over det, kan jeg ikke forstå, hvis hun ikke er nok sulten efter 3 ½ time, til at spise og sluge maden fremfor at spytte det ud igen. Hun får altid lov til at sidde med noget mad eller noget mad på en gaffel, således hun selv føler, at hun er med.

Karla´s kostplan ser således ud nu med vand af kop til alle måltider:

Morgen kl. 7 - 260 ml mme.
Formiddag Kl. 10 - 120 - 150 ml Grød med frugt
Frokost kl. 13 - rester fra aftensmad eller rugbrødshapsere - måske en lille yoghurt
Eftermiddag kl. 15- 16 - 200 ml mme (tænker at udskifte flasken med noget andet)
Aftensmad kl. 18.30 - det samme som os.

En anden tanke - behøver Karla´s nuværende madmønster betyde, at hun senere vil være kræsen? Hendes storesøster har f.eks. altid været et madøre, og spiser alt hvad der bliver serveret !

På forhånd tak.
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder