Brev:
9 måneders kostplan
30. november 2006
Alder:
9 mdr.
9 måneders kostplan
Hej Helen
Omkring Karla på snart 9 ½ måned, så synes jeg hun er svær at finde ud af rent kostmæssigt.
Flaske:
Hun får let forstoppelse (har haft en lille udposning og revne i endetarmen pga. forstoppelse igennem længere tid, men den er næsten væk nu) og har haft perioder, hvor hun ikke har ville have flasken. Derfor har vi insisteret på at få flaske i hende morgen og eftermiddag. Flasken er nu gået godt i en lang periode, og jeg tænker nu pga. hendes alder, om det ikke er ved at være på tide at stoppe med den om eftermiddagen, og så fortsætte med den om morgenen?
Hun drikker fint vand af kop som hun tydeligt foretrækker frem for mælk af kop og hun kan sagtens drikke 100 ml vand af kop til maden.
Mad:
Karla virker fint nysgerrig på mad. Hun er interesseret i at smage alt og langer ud efter alt. Problemet er at hun spytter det meste ud igen. Rugbrødshapsere af blødt brød med smørbart pålæg, spiser hun kun 5 stykker (hvis jeg er heldig) og resten bliver spyttet ud. Det samme med ærter, majs og kogt gulerod. Pasta og ris vil hun ikke have, så jeg føler i det hele taget, det er svært at få hende til at spise, det samme som vi gør.
Når jeg kigger på hende, kan hun sagtens tygge selvom hun kun har en lille tand. Hun elsker skinketern, tomat, og grød.
Jeg laver aldrig andet mad til hende, for hun skal lære at spise det vi gør. Det undrer mig, at når hun får sin eftermiddagsflaske mellem kl. 15-16, at hun så spytter halvdelen af maden ud igen ved aftensmad ved 18.30 tiden. Det er som om, det bare er smagsprøver (som hun elsker at putte i munden) for hende, som bliver spyttet ud igen. ...
...
Det "sjove" er at hun har udviklet en "taktik". Når hun tilbydes en hapser af noget, åbner hun ikke munden, men hun strammer læberne en anelse sammen, og føler med læberne uden at åbne munden helt, om hun TROR det er noget hun kan lide, og hvis hun TROR det, så åbner hun den helt....
Jeg er i tvivl om, hun skal tilbydes grønsagsmos ved siden af det hun får fra vores mad som vi af og til gør, men det gider hun faktisk heller ikke rigtig, da hun nærmest kun vil spise det finblendet og heller ikke engang det gider hun. Min kære husbond, mener at det er fordi hun ikke er sulten nok, for han har oplevet at hun har spist groftmoset mad, hvor hun var meget sulten.
Men hun er jo for stor til moset mad, og skal i det hele taget vel, have sin mad i bidder og hapsere frem for mos?
Og ud over det, kan jeg ikke forstå, hvis hun ikke er nok sulten efter 3 ½ time, til at spise og sluge maden fremfor at spytte det ud igen. Hun får altid lov til at sidde med noget mad eller noget mad på en gaffel, således hun selv føler, at hun er med.
Karla´s kostplan ser således ud nu med vand af kop til alle måltider:
Morgen kl. 7 - 260 ml mme.
Formiddag Kl. 10 - 120 - 150 ml Grød med frugt
Frokost kl. 13 - rester fra aftensmad eller rugbrødshapsere - måske en lille yoghurt
Eftermiddag kl. 15- 16 - 200 ml mme (tænker at udskifte flasken med noget andet)
Aftensmad kl. 18.30 - det samme som os.
En anden tanke - behøver Karla´s nuværende madmønster betyde, at hun senere vil være kræsen? Hendes storesøster har f.eks. altid været et madøre, og spiser alt hvad der bliver serveret !
På forhånd tak.
Anne